Coverbillede til blogindlæg om rekruttering af generation Y
Mød the digital natives i deres naturlige habitat
20/09/2017
Digital Koordinator
Mød første generation af de ‘Digitale Koordinatorer’
28/11/2017
Vis alle

Vær tilstede online med Facebook annoncering

 

Har du overvejet at komme i gang med Facebook annoncering, men ikke helt fundet mod til det endnu? I så fald så er du kommet til rette sted. Facebook er nemlig et meget effektivt middel til at skaffe mange og billige konverteringer. Læs videre i det der følger og få inspiration til, hvordan du skal begynde din annoncering på Facebook.

Konkretisering af strategi

Inden du går i gang med selve annonceringen, er det vigtigt, at du gør dig nogle tanker om strategien. Her skal du stille dig selv nogle spørgsmål:

Hvad er det, du vil med annonceringen? Er det at skaffe leads, konverteringer eller begge ting? Dette kommer selvfølgelig meget an på, hvilken type virksomhed du arbejder med. Derudover skal du overveje, hvad dine USP’er er? Det skal du bruge til at slå på i selve annonceringen. Hertil er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvor lang din målgruppes købsbeslutningsproces er?

Det er vigtigt, at du gør dig disse overvejelser. Der er nemlig stor forskel på, hvad svaret på disse spørgsmål er, hvis du er en virksomhed, der udbyder projektledelse som IBC i Kolding kontra en virksomhed, der arbejder med tryksager. Eksempelvis har den ene type virksomhed en lang købsbeslutningsproces i forhold til den anden.

Hvad er din målgruppe?

Det er også vigtigt at gøre sig nogle tanker om målgruppen, du skal segmentere mod. De fleste virksomheder kender godt deres målgruppe, men i Facebook annoncering er det meget vigtigt, at den er meget specifik.

Hvis du annoncerer i forbindelse med et udbud af en kommunikationsuddannelse, kan du eksempelvis lave en lookalike-målgruppe på dine tidligere kunder. Det vil sige, at du gennem en Facebook-algoritme finder de personer, der minder mest om de personer, der tidligere har konverteret hos dig. En af de virksomheder som er rigtige skarpe på den del er Bro-Kommunikation. De har forstået, hvor stor en effekt lookalike-målgrupper har, hvorfor man kan se til dem for at få inspiration.

Retargeting er nøglen til relevans

På Facebook handler det hele om at danne relevans og behov for de eksponerede personer. Når du benytter dig af traditionel push-annoncering, vil mange af de personer der modtager annoncerne ikke finde dem relevante. Det gælder også selvom, du har lavet en meget præcis segmentering.

Med retargeting henvender du dig kun til dem, der tidligere har vist interesse i din virksomhed. På den måde skaber du en meget høj graf af relevans.

Dynamisk retargeting

Hvis du skal tage den skridtet videre, begynder du på dynamisk retargeting. Hvor du med normal retargeting henvender dig til de personer, der tidligere har vist interesse i din virksomhed med vilkårlige produkter fra din produktportefølje, henvender du dig med dynamisk retargeting med de 5 produkter, de har vist mest interesse i.

Igen skaber denne på måde endnu mere relevans. Det betyder dog også, at teksten og budskabet er meget generisk, da annonceringen skal indeholde hele din produktportefølje.

Produktkategoribaseret dynamisk retargeting

Hvis du skal gøre budskabet og teksten mere specifik i din dynamiske annoncering, skal du benytte dig af produktkategoribaseret dynamisk retargeting. Med denne fremgangsmåde annoncerer du på kategoriniveau, hvilket betyder, at det er de produkter der har vist mest interesse i indenfor en given kategori. Du kan se et godt eksempel her med en test af babyalarmer – næste gang du er på din Facebook, vil du blive mødt af denne annonce. Smart og effektivt.

På den måde kan du lave meget mere specifikke annoncer. I stedet for teksten skal handle om at alle former for software, kan du med denne form for retargeting eksempelvis nøjes med at skrive om antivirusprogrammer – altså en specifik kategori indenfor hele produktporteføljen.

Konverteringssporing

Når du annoncerer på Facebook, og i alle andre former for online marketing for den sags skyld, er det alfa omega, at du opsætter konverteringssporing. Med konverteringssporing kan du aflæse præstationerne af dine annoncer.

På den måde er det meget lettere at allokere dine marketingskroner til de rigtige Facebook-kampagner. Ikke at have konverteringssporing er det samme som, at spille fodbold uden at vide, hvad kampen står. Det er virkelig svært at sætte taktikken.

Share on FacebookShare on LinkedIn

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.