Derfor bør du overveje affiliate marketing
20/03/2018
Sådan arbejder du med re-marketing på dine søgeannoncer
12/04/2018
Vis alle

Optimer din webshop med Google Shopping

Google Shopping er betalte annoncer på produktniveau med produkttitel, billede og pris.

Google Shopping er en central spiller i kampen om at tiltrække relevant trafik til din hjemmeside og dermed skabe større omsætning. En af de store fordele ved Shopping-annoncer er, at trafikken har en høj relevans – den potentielle kunde har jo allerede set, hvilket produkt du sælger og prisen.

 

Hvilke krav skal være opfyldt?

  1. Din hjemmeside skal benytte SSL/HTTPS-beskyttelse
  2. Du skal have klare og tydelige handelsbetingelser med returpolitik
  3. Det må ikke være et krav, at en bruger skal oprette en konto
  4. Du skal tilbyde levering til hjemmeadresse, det er ikke nok med pakkeboks
  5. Check-ud skal foregå sikkert
  6. Undgå unødvendige redirects

 

Hvordan kommer jeg i gang?

 

Start med at undersøg om dit CMS har et indbygget produktfeed, som indeholder alle de produkter du ønsker at få vist på Shopping-netværket. Herunder kan du se påkrævede attributter, som skal være tilgængelige i dit feed.

Der er en række obligatoriske oplysninger/attributter:

ID Et unikt ID, der bruges til at identificere et produkt. Kan indeholde tal og bogstaver, maks. længde er 50 tegn.
Titel Hvert af dine produkter skal have en titel. Se mere om opbygning af titler længere nede på siden. Maks. længde er 150 tegn men hold den gerne under 70. Undgå brug af specialtegn og overdreven brug af store bogstaver.

Titlen er en af de vigtigste faktorer for visning af dine varer, når der foretages en søgning.

Beskrivelse Du skal indsende en produktbeskrivelse, denne skal være retvisende og skal matche landingssiden. Undgå gerne at lave links i teksten samt overdreven brug af store bogstaver.
Link Link til den landingsside, hvor dit produkt er på. Skal lande på det bekræftede domæne.
Billedlink Link til det primære billede af dit produkt.
Stand Produktstand; ny, brugt eller refurbished.
Tilgængelighed Lagerstatus.
Pris Produktets pris.
Google produktkategori Produktkategori, her angives den mest relevante af Googles produktkategorier.
GTIN/stregkode Hvis dine produkter er tildelt et GTIN/EAN-nummer af producenten, skal dette sendes med.
Brand Obligatorisk for alle produkter udover film, bøger og musikoplevelser.
MPN Producentens varenummer, skal indsendes hvis produktet ikke har GTIN.
EKSTRA Farve, størrelse, mønster, køn, aldersgruppe og en lang række af andre attributter kan være et krav, det kommer an på hvilke markeder, du vil sælge på samt hvilke varer.

 

Anbefalede ekstra oplysninger/attributter:

 

Tilbudspris (sale_price) Hvis din vare er på tilbud og du ønsker besparelsen vist i procent.
Ekstra billeder (additional_images) Denne attribut indeholder ekstra billeder af dit produkt, kan indeholde op til 10 ekstra.
Shipping/forsendelse Kan indeholde leveringstid, pris og type.

 

Hvis du ikke har et produktfeed, kan du bruge Google Sheets, læs mere via linket hjælp til Google Merchant Center.

Når du har sikret at dit feed indeholder alle påkrævede attributter, kan du fortsætte:

 

Opsætning af Google Shopping

Start med at sikre, at du har verificeret din hjemmeside i Search Console/Webmaster Tools.

  1. Gå til Search Console og login.
  2. Tilføj din ejendom/ejendomme.
    1. Med/uden www og http
    2. Med/uden www og https
  3. Du skal verificere ejerskabet af hjemmesiden i Search Console, her kan du benytte Google Analytics (det skal være på hjemmesiden), en META-tekst, via din DNS-udbyder, Google Tag Manager eller upload af en HTML-fil til dit webhotel.
  4. Når du har verificeret din hjemmeside, skal du logge ind på Google Merchants, det er her, du skal indsende dit produktfeed.
  5. Tilføj dit produktfeed og afvent gennemgang af din hjemmeside og crawl af dine billeder.
  6. Opret en Google AdWords
    1. Link Merchant Center og AdWords
    2. Opsæt en Shopping-kampagne

 

Opbygning af produkttitler

Produkttype Opbygning:
Beklædning Brand, køn, type, egenskaber (farve, størrelse, materiale)
Hårde produkter Brand, produkttype, egenskaber (størrelse og vægt), modelnummer
Elektronik Brand, egenskab, produkt, modelnummer
Forbrug Brand, produkttype, egenskaber (smag, mængde, vægt og evt. antal)

 

Share on FacebookShare on LinkedIn

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.