Anpartsselskab – ApS

Har du overvejet at starte et anpartsselskab, eller er du i tvivl om, hvad det nu lige er, og hvad det kan bruges til? I Danmark er et anpartsselskab blandt de mest anvendte selskabsformer, og det er en af flere forskellige virksomhedsformer, du kan vælge, hvis du er interesseret i at drive en virksomhed. Det er selvfølgelig både fordele og ulemper ved et anpartsselskab og flere ting, man skal være opmærksom på i forhold til skat og løn i et anpartsselskab i forhold til f.eks. en enkeltmandsvirksomhed. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig godt ind i stoffet, inden du opretter dit selskab. 

Som en selvstændig juridisk enhed, har et anpartsselskab sit eget selvstændige liv. Forkortet som ApS er et anpartsselskab et kapitalselskab, der er reguleret. Dette betyder, at ejeren eller ejerne, som også kaldes anpartshaver/anpartshavere, kun kan hæftes med indskudsbeløbet. Det er en fordel i forhold til interessentskaber og enkeltmandsvirksomheder, hvor ejerne kan risikere at skulle hæfte med hele deres personlige formue. Desuden skal regnskabet i et ApS revideres af en registreret eller statsautoriseret revisor. Ligesom med et aktieselskab, er anpartsselskaber reguleret af Selskabsloven. 

Hvordan opretter man et anpartsselskab – ApS? 

Hvordan opretter man et anpartsselskab – ApS?
Hvordan opretter man et anpartsselskab – ApS? 

Der er flere krav, der skal overholdes, når du vil stifte et ApS. Disse er vigtige at sætte sig ind i, inden du begynder. 

Ifølge Selskabsloven skal du indskyde mindst 40.000 kr. i kontanter eller værdier, som f.eks. aktiver, som selskabskapital. Du skal desuden oprette et stiftelsesdokument, vedtægter og en ejerbog. Anpartsselskabets stiftelsesdokument er en aftale, som samtlige stiftere skal skrive under på for at kunne stifte selskabet. Vedtægterne er til for at regulere selskabets forhold, og de skal derfor indeholde regler, hjemsted, navn, formål og lignende. De er bindende for alle ejere af anpartsselskabet. Ejerbogen skal være et indeks med samtlige aktier eller anparter i selskabet samt information om, hvem der ejer disse. Ejerforholdene i ejerbogen er vigtige, da de har retslig betydning ved et eventuelt salg og overtagelse af anpartsselskabet. Man skal derudover været registreret i ejerbogen for at blive indkaldt til generalforsamling. Et ApS skal desuden ledes af en direktion eller en bestyrelse, som er ansvarlig for at underskrive årsregnskabet. 

Der er altså en del papirarbejde, du skal have styr på, når du opretter dit ApS. Men når du har skaffet de påkrævede dokumenter, er det heldigvis relativt simpelt at oprette og registrere et anpartsselskab. Det sker digitalt ved at følge trinene nedenfor: 

  1. Find dit NemID frem og gå ind på Virk.dk 
  2. Klik “Start Virksomhed” 
  3. Så trykker du på “Start” knappen og logger ind med dit NemID 
  4. Du skal nu læse betingelserne, acceptere dem og tryk “Fortsæt” – men selvfølgelig kun, hvis du er enig i betingelserne 
  5. Du kommer nu videre til en side, hvor du skal angive typen af virksomhed, du vil oprette. Her vælger du valgmuligheden “IVS, ApS, A/S, P/S og SE-selskab” 
  6. På følgende side vælger du “Anpartsselskab (ApS)” 
  7. Du vil nu blive ført igennem flere sider, hvor du skal udfylde en række oplysninger om dit ApS som f.eks. stamdata, branche, kapital og ejerforhold 
  8. Når du er kommet igennem alle oplysningerne, er du færdig med at registrere dit anpartsselskab, og du vil få et CVR-nummer 

Når du er færdig med alle trinene, har du altså stiftet et anpartsselskab. Du modtager en mail og kan nu gå i gang med alt det praktiske som at bestille NemID til selskabet, oprette en digital postkasse og vælge en NemKonto. Og så kan du ellers begynde at drive din virksomhed. Sådan opretter du en virksomhed selv nemt og enkelt.

Fordele og ulemper ved et anpartsselskab 

Der er en række fordele og ulemper ved et anpartsselskab i forhold til andre virksomhedsformer. Disse er selvfølgelig vigtige at sætte sig ind i, inden man opretter sit ApS. 

Fordele 

Der er flere gode grunde til at vælge at starte et ApS. Hvis disse fordele ved et anpartsselskab passer godt på dine behov, er der en sandsynlighed for, at det er det rette valg for dig. 

  1. Du hæfter ikke personligt for anpartsselskabet. Du kan kun komme til at hæfte med den kapital, du selv har skudt ind, og der er derfor en langt mindre risiko for din egen private økonomi 
  2. Et anpartsselskab kan både have en eller flere ejere, og du kan derfor stifte det sammen med andre 
  3. Du har muligheder for at indskyde aktiver som en del startkapitalen på 40.000 kr. 
  4. Gennem salg af kapitalandele er det er muligt for at få kapitalejere og på den måde få investering 
  5. Når du stifter et ApS, kan du også oprette et holdingselskab, der kan eje anparterne fra anpartsselskabet 

Ulemper 

Hvis du ikke er helt sikker på, om et ApS er det rette valg, så er det en god idé at kigge på ulemper ved et anpartsselskab. Overvej om disse vil stå for meget i vejen for dig og dine virksomhedsplaner. 

  1. Der er et krav på en startkapital på 40.000 kr., hvorimod IVS f.eks. kun kræver 1 kr., og du er derfor nødt til at have dette beløb tilgængeligt i kontanter eller aktiver 
  2. Der skal udarbejdes mange dokumenter, før du kan få lov til at oprette dit ApS 
  3. Når du får løn i et anpartsselskab, du selv ejer, kan du ikke trække selskabets eventuelle underskud fra i den løn 
  4. Anpartsselskabets formue tilhører selskabet og ikke dig som ejer 
  5. Der kan være pligt til revision, hvilket betyder udgifter i form af en revisor 

Anpartsselskab – Aps og skat 

Anpartsselskab – Aps og skat
Anpartsselskab – Aps og skat 

Et registreret ApS er anset som skattepligtigt. Da et selskab er betragtet som en selvstændig juridisk enhed, er der en forskel på din økonomi og selskabets økonomi, og dette er også relevant i forhold til skat.  

Som ejer af et anpartsselskab vil du højst sandsynligt ansætte dig selv i selskabet. Med hensyn til løn i et anpartsselskab, vil du som ansat modtage løn fra selskabet, helt ligesom hvis du var ansat i en anden virksomhed. Og andre ansatte i dit ApS skal selvfølgelig også modtage løn. Af den udbetalte løn, skal du som privatperson betale skat, og du skal derfor sørge for at lave en forskudsopgørelse til SKAT, så der kan beregnes, hvor meget skat, der skal trækkes fra din løn. Dit anpartsselskab skal så tilbageholde dit skattebeløb fra din løn og senere indbetale dette beløb til SKAT. 

Er der et overskud i selskabets egen økonomi, efter der er blevet betalt skat til dig og eventuelle andre medarbejdere, så skal anpartsselskabet betale en virksomhedsskat. Virksomhedsskatten ændrer sig løbende, men ligger på nuværende tidspunkt på 22%. Disse skal trækkes fra selskabets overskud. 

Som ejer eller medejer af et anpartsselskab, skal du altid huske på, at det årlige regnskab skal udarbejdes og offentliggøres. Det skal som hovedregel også revideres af en revisor. Desuden er et ApS påkrævet at følge bogføringsloven, hvilket betyder, at bogholderiet i selskabet skal udføres efter den gældende lov. Du kan læse mere om SKAT i et APS her

Løn i et anpartsselskab – Aps 

Som ejer er det vigtigt, at du har styr på reglerne for løn i et anpartsselskab. Du skal sørge for at udbetale løn til de ansatte – også hvis det kun er dig selv. Du skal derfor også huske at lave en ansættelses- eller direktørkontrakt til dig selv, selvom det kun er dig, der skal skrive under på den, så du kan modtage din løn. Dette er et krav fra SKAT. Dine eventuelle andre ansatte skal selvfølgelig også have kontrakter og skal modtage løn på almindeligvis som i hvilken som helst anden virksomhed. 

Når det kommer til løn i et anpartsselskab, hvor du er ejer, kan du få penge fra selskabet på to måder: løn og udbytte. Du kan vælge mellem disse to muligheder for at betale mindst muligt i skat. Dette er også relevant i forhold til fordele og ulemper ved et anpartsselskab. Først skal du se på størrelsen af din løn. Som udgangspunkt, kan det først betale sig, at få din løn udbetalt som udbytte, hvis du har ramt topskattegrænsen. Hvis din løn er derunder, kan det generelt bedst betale sig, at få den udbetalt som almindelig løn.